Een bijzondere bedrijfsfoto

Je hebt je missie en visie van je bedrijf scherp en je hebt dit vertaald naar je marketing- en communicatieplan. Dan komt daar het moment dat je gaat communiceren met je klant. Dat kan in woord, (bewegend) beeld en geluid.
Veel bedrijven gebruiken op hun website en social media al (stock)foto’s om hun geschreven woord te versterken. Of je nu je medewerkers voorstelt op je site, je werkprocessen in beeld brengt of video’s plaatst om jouw activiteiten te laten zien. Beeld zegt vaak meer dan 1.000 woorden.

Wil je eens op een andere manier jouw (potentiële) klanten verrassen en langer vasthouden op jouw website, dan kun je ook kiezen voor een bijzondere bedrijfsfoto. In dit geval een Cinemagraph.
Een cinemagraph is als het ware een ‘levende’ foto. Een deel van de foto beweegt, terwijl de rest van de foto stilstaat. De beweging herhaalt continu. Het geeft een vervreemdend en vaak bijzonder effect.

Uiteraard geldt hetzelfde als bij een foto: het beeld dat je gebruikt op je website past bij het imago van je bedrijf. Het geeft weer wie jullie zijn en wat je met het bedrijf uit wilt stralen.
Wil je als bedrijf bijvoorbeeld spontaniteit en creativiteit overbrengen, dan kan je heel goed gebruik maken van een cinemagraph.

We geven een aantal voorbeelden waar je aan kunt denken:

1. De cinemagraph als teamfoto


In bovenstaande cinemagraph is één persoon op verschillende plekken te zien, maar dat kan natuurlijk ook prima met verschillende teamleden. Dit is een voorbeeld, maar er zijn natuurlijk heel veel voorbeelden te bedenken.
Je kan bijvoorbeeld een cinemagraph gebruiken als groepsfoto, waarbij iedereen een voor een het beeld in komt lopen en een leuke pose aanneemt.

2. Jouw teamleden voorstellen


Je wilt jezelf en jouw teamleden voorstellen, maar dan nét even anders. Dan kun je ook een cinemagraph inzetten. Zo kan iemand bijvoorbeeld aan het werk zijn, even naar de camera kijken en weer doorgaan met werken.

3. Jouw bedrijf creatief in beeld


Ook wil je graag jouw bedrijf laten zien. Wat jullie doen en hoe je te werk gaat. Je wilt de details laten zien. Hierbij kun je ook heel goed een cinemagraph gebruiken. Een voorbeeld hiervan is een close-up maken van iemand zijn werk op een laptop.

Nog een aantal laatste tips:

  • Let erop dat de cinemagraph niet te lang is. Je kunt de cinemagraph als animated Gif-bestand op je website zetten, maar zo’n levend filmpje wordt al snel erg groot kijkend naar het aantal Mb’s. Dit kost capaciteit van je website en kan het laden vertragen
  • Je kunt je cinemagraph ook als video opslaan en kun je de video ‘embedden’ in je website. De video staat dan niet op jouw website zelf, maar met een link naar waar de video staat
  • Let er op dat je de cinemagraph laat loopen oftewel zorg ervoor dat de video zichzelf blijft herhalen. Dit is hét kenmerk van een cinemagraph
  • Als je de cinemagraph hebt gemaakt/laten maken en het bestand is te groot als Gif-bestand, dan is onze ervaring dat het video-platform Vimeo makkelijker werkt dan YouTube om naar te linken in de website. Vimeo biedt namelijk een eenvoudige manier om de video herhalend op te slaan

Heb je zelf ideeën hoe je een mooie, zakelijke cinemagraph kunt maken of heb je er zelf één gemaakt? Deel het eens onder dit bericht. We zijn benieuwd!